Et par skrubbsår og blåmerker var de eneste synlige fysiske skadene.

– Jeg fikk en støkk da politiet varslet meg om ulykken, og det var et lite hyggelig syn da jeg kom til ulykkesstedet. Det var skremmende å se vogntoget ligge knust og opp-ned i skråningen, sier bileier Ragnvald Flåten i Flåten Termotransport i Olden til lastebil.no

Det var tirsdag kveld at en av hans erfarne sjåfører kjørte ut av veien på Grotli. Flåten kom til ulykkesstedet bare 15 minutter etter at hans sjåfør var fløyet til sykehus i Ålesund.

Kunne vært dødsulykke
Han er selvfølgelig sjeleglad for at sjåføren slapp unna med så små fysiske skader. At liv likevel ikke gikk tapt er nærmest en tilfeldighet.

– De siste to månedene har sjåføren hatt med seg en kvinnelig passasjer. Siden været var så bra denne dagen valgte hun å bli hjemme. Hadde ikke hun stått over turen er jeg sikker på at vi hadde hatt en dødsulykke, forteller Flåten og viser frem bildene av den knuste trailerhytta.

Roser NLF
Ragnvald Flåten er selv et trofast og aktiv NLF’er, men kan likevel ikke rose organisasjonen nok.

– Like etter ulykken ringte Bernt Helgås fra Kollegahjelpen for å tilby sin bistand. Han fulgte også opp med en ny henvendelse dagen etter. I tillegg har NLF-sjef Geir A. Mo sendt oppmuntrende hilsener, sier han.

Sultne selgere
Ryktene om ulykken gikk fort over hele landet. Også de som selger biler og hengere fanget opp nyheten raskt, veldig raskt.

– Den første telefonen fikk jeg fra en selger av tilhengere før vogntoget var dratt opp fra skråningen. Morgenen etter fortsatte det å ringe fra flere som gjerne skulle hatt en handel, forteller Ragnvald Flåten.

– Det er i overkant frekt og nesten så de går over lik. De hadde neppe oversikt over hvordan tilstanden til sjåføren vår var, sier han oppgitt.

Bil (Scania R620 – 2012 modell) og henger er fullverdiforsikret, Flåten skal kjøpe nytt utstyr, men har det ikke travelt.

Vitne
Hotelldirektøren på Grotli Høyfjellshotell var ifølge Tenden og Flåten vitne til ulykken. Direktøren fikk varslet redningsmannskaper og løp umiddelbart ned til ulykkesstedet og holdt dialogen med sjåføren som satt fastklemt til utrykningspersonell kom til stedet.

Veldig stygt
Rolf Olav Tenden i Thor Tenden Transport var også på ulykkesstedet. Med egne (36) og innleide biler (6) har han 42 transporter i sving. Han har selvfølgelig opplevd mye gjennom mange år med et liv på veien, men denne ulykken er en av de styggeste han har sett.

– Det er bare en dødsulykke for 15 år siden som er verre enn dette, sier han.

Sultne tilskuere
Flåtens vogntog er ett av fem som kjører fast for Thor Tenden Transport. Bilen var full av grillmat fra Nordfjordkjøtt som skulle til Remas hovedlager i Trondheim.

Med 17 tonn grillmat som ble spredt utover et større og myrlendt område var det ikke lenge før sultne tilskuere dukket opp.

– Plutselig ser jeg en velkledd mann i 60-årene med pene småsko som tar seg ut i «myra». Han plukker opp en kartong med hamburgere. Han tar den med seg, går tilbake på tørt land, men da han forstår at jeg har sett ham legger han esken ned på bakken, og tar et par skritt bakover og fremstår som helt uskyldig, forteller Tenden.

– Jeg ble opptatt med noe annet, men da jeg snudde meg for å se etter mannen på nytt var både han og hamburgerne forsvunnet, forteller han.

Både han og Flåten ville gjerne at lasten kunne kommet til nytte på et gamlehjem eller tilsvarende, men Mattilsynet satte foten ned. Dermed ble grillmat til 1,4 millioner kroner dumpet.

LIKE: Ulykkesbilen til venstre. En maken til høyre. LIKE: Ulykkesbilen til venstre. En maken til høyre.

Liten forskjell
Rolf Olav Tenden mener at denne ulykken får oss til å huske at det er så liten forskjell på hell og uhell.

– Dette er en «wake-up-call» for oss alle. Det er så lite som skal til før en ulykke eller katastrofe oppstår, sier han.

Både Flåten og Tenden varslet sine sjåfører via SMS om ulykken.

– Dette preger oss alle. Sjåførene våre er svært stille og går nærmest på filttøfler, forteller Tenden.

15 cm asfaltkant
Selv om det ikke er konkludert med hva som er ulykkesårsaken kan mye tyde på at bilen har kommet utenfor asfaltkanten på 15 centimeter og at føreren dermed mistet kontroll over kjøretøyet.

Trekkvognen var EU-godkjent for tre uker siden og hengeren for knapt tre måneder siden. Ulykken skjedde cirka klokken 17:30, bare en times tid etter at sjåføren hadde startet på turen til Trondheim.

Sjåføren ble utskrevet fra sykehuset torsdag.