Onsdag presenterte Transportøkonomisk institutt (TØI) de foreløpige tallene fra en ny undersøkelse rundt tunge kjøretøy og ulykkesrisiko. Her sies det bl.a. at utenlandske lastebiler har rundt 2,5 så høy ulykkesrisiko som norske lastebiler. Det som TØI presenterte som overraskende funn, var at det var høyre andel av vest-europeiske lastebiler enn lastebiler fra de nye EU-landene, altså Øst-Europa.

Blant annet viser tallene at for eksempel svenske vogntog er dobbelt så mye innblandet i alvorlige trafikkulykker som norske tungtransportkjøretøy. TØIs resultater viser at det ikke nødvendigvis er de øst-europeiske som er verstingene. Forskerne Tor-Olav Nævestad og Inger Beate Hovi gikk grundig gjennom de ulike nasjonalitetenes fremvekst i Norge og ulykkesrisiko. De vektla også alle utfordringene ved det rent metodiske rundt datainnsamling på et så innfløkt område som transport.

Topptungt oppmøte hos TØI. Foto: NLF/ Kari Brun Ågotnes Topptungt oppmøte hos TØI. Foto: NLF/ Kari Brun Ågotnes

 – NLF som forbund mener dette blir et litt sidespor. Hovedfokuset må være at det er en forskjell mellom norske og utenlandske transportører når det gjelder forholdet til trafikksikkerhet, kompetanse, utstyr, lastsikring, seriøsitet osv. Basta. Om de er øst- eller vest-europeiske spiller ikke så stor rolle for oss, påpeker adm. direktør Geir A. Mo.  I tillegg er det en vesentlig sak her; TØI har kun regnet ulykker med personskader inn i sin undersøkelse. Det kombinert med tallmateriale fra EUROstat som vi vet ikke er en sikker kilde, er det klart at resultatene blir noe annerledes opp mot hva våre medlemmer ser i hverdagen.

 – Når det er sagt, så vil vi gjerne rose TØI for at de tar tak i denne problemstillingen og faktisk begynner å se på ulykkesrisikoen blant tunge kjøretøy og nasjonalitet. Norske veier har fått et usikkerhetsmoment over seg som følge av useriøse tungtransportører. Vi mener mange av dem er utenlandske, men vi trenger mer dokumentasjon. Det skal nå TØI ta seg av, og det gleder vi oss til. Det er mye som kan gjøres vedrørende trafikksikkerhet i Norge, det er godt å vite at en seriøs institusjon som TØI ser på tungtransporten spesielt. NLF og våre medlemmer vil gjerne bidra i dette arbeidet, sier Mo.

I forbindelse med TØI sin presentasjon på onsdag, var også den svenske forskeren Henrik Sternberg fra Lund Universitet tilstede. Han er ansvarlig for den nordiske Cabotagestudien. Sternberg snakket generelt om selve prosjektet, det metodiske, fremgangen og tok imot spørsmål vedrørende studiet. Det er store forventingene til dette studiet og resultatene. Hele studiet vil bli presentert en gang i mai.

Forsker Henrik Sternberg pratet om Cabotagestudien. Foto: NLF/ Kari Brun Ågotnes Forsker Henrik Sternberg pratet om Cabotagestudien. Foto: NLF/ Kari Brun Ågotnes