Hardangervidda er raskeste og billigste vei over fjellet. Det konkluderer transportøren System Transport etter at de ble engasjert av NLF til å sjekke kjøretid og kostnad mellom Bergen og Oslo.

Ingen bombe
Transportfirmaet sjekket hvilken vei som var best, og de var ikke overrasket over svaret. I førsøket ble alle rutene loggført ned til den minste detalj. Tross dyr passering av Hardagerbrua og den tøffe stigningen i Måbødalen, går «vidda» av med seieren.

– På riksvei 7 er det bare én stigning, og så er det nedover helt til Oslo. På de andre overgangene er det mye mer opp og ned på, både nord for Voss på E16 og gjennom Telemark på E134, sier daglig leder Jørund Vevle i System Transport til Bergens Tidende.

Færre utlendinger – mindre trøbbel
Vevle praktiserer et mildt regime og lar sjåførene velge den veien de selv foretrekker. Hvis Hardangervidda er åpen, er den et klart førstevalg for de fleste.

– Det skyldes også at det er færre utenlandske vogntog der, og dermed færre som kan stå fast på snøføre, sier han til BT.

Tid og penger
Testen forteller at vidda i gjennomsnitt er 15 minutt raskere enn over Hemsedal. Det er kanskje gode nyheter for Hemsedals-ordføreren som vil bli kvitt tungtrafikken gjennom sin egen miljøgate.
Både E16 over Filefjell og E134 over Haukeli var cirka 1.000 kroner dyrere hver vei. Kjøretiden var også over én time lenger, hver vei.