Samferdselsdepartementet får likevel ros fra NLF-sjefen for å ha gjort mye bra, men Mo er krystallklar på at det aller viktigste gjenstår. Forhåndsbetalingen, eller en garanti for oppgjør.

Har fått nok
– Vi har fått nok, og er forbannet. Vi er ikke en millimeter nærmere noen forhåndsbetalt bombrikke. Siden 2008 har norske transportører blitt holdt for narr med godt snakk. Politikere, både i og utenfor regjeringskontorene, har lovet og lovet. De har lovet like konkurransevilkår og effektive kontrolltiltak. Vi er fortsatt langt unna det, tordner NLF-sjefen.

Den store forskjellen
Det kan være en krevende øvelse å forklare bombrikke-saken slik at Ola og Kari forstår problemet. Når samferdselsminister og statssekretær høyt og tydelig lover å innføre bombrikke for alle biler over 3,5 tonn, kan problemet synes løst.

– Vi i NLF vet forskjellen på en plastbrikke som nærmest bare er til pynt, der utenlandske bileieren knapt nok mottar regning, og langt mindre bryr seg om å betale. Denne brikken må være oppfylt med penger, eller garantier, som gjør at bomavgiftene og etter hvert også bøter og gebyrer trekkes automatisk, forklarer Geir A. Mo.

– Hvis en norsk transportør ikke betaler sine regninger går det ikke lenge før myndighetene er på plass med effektive innkrevingsmetoder, legger han til.

Billig nok
Geir A. Mo er både irritert og frustrert. Han synes ikke norske myndigheter bryr seg om hvem som kjører og til hvilke vilkår. Det kommer på toppen av at myndighetene med åpne øyne ser at brorparten av utenlandske transportører ikke betaler bomavgift overhodet.

– Øynene lukkes altfor ofte for ulovlighetene, for den sosiale dumpingen, for fornedrelsen av fattige mennesker bak et øst-europeisk lastebilratt. 

– Vi glemmer også de enorme summene staten går glipp av. Vi overser trafikksikkerheten og andres liv og helse. Så lenge transporten blir billigere og billigere synes alt i orden, sa Geir A. Mo i sin appell foran Stortinget.

Han mener at dette må ta slutt og at fokuset må rettes mot på kvalitet, lovlydighet og trafikksikkerhet.

Brikke fra nyttår
Statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet lover at absolutt alle kjøretøy over 3.500 kilo fra 1. januar 2015 må ha bombrikke for å få lov å kjøre i Norge.

Kjøretøyene vil bli scannet og sjekket både i bomstasjoner og grenseoverganger. Hvis et kjøretøy ikke har brikke vil den bli «rødmerket». Ved første anledning blir kjøretøyet tatt inn til kontroll, og får ikke kjøre videre før brikke er på plass og eventuelle ved ubetalte bøter, gebyrer eller bompenger er gjort opp. I tillegg får sjåføren en bot på 8.000 kroner. Ved gjentakelse dobles boten.

– Bruk av hjullås skal dessuten hindre at kjøretøy stikker av ved ubetalte regninger, sier statssekretær Bård Hoksrud.

LES OGSÅ: SÅ MYE KOSTER BOMMENE I NORGE (interaktivt kart)

Er på lag med NLF
Både Hoksrud og Eirin Sund (Ap) uttrykte nesten et kjærlighetsforhold til NLF fra lasteplanet som fungerte som scene Stortinget.

– Vi er på lag med dere, og vet at det har gått lang tid siden en forhåndsbetalt bombrikke først kom på dagsorden, sa de begge.

– Det var jo nettopp innspill fra NLF som gjorde at dette kom på dagsorden, i vår regjeringstid. Vi heier på dere, sa Sund som likevel forstår at tålmodet er i ferd med å ta slutt.

– Vi har regjert i elleve måneder og jeg synes vi har gjort mye fra. Også vi vil ha en forhåndsbetalt bombrikke, men det er ikke praktisk gjennomførbart. Ikke ennå, sa Bård Hoksrud.

LES OGSÅ:

Aftenposten: Lastebileierne aksjonerte foran Stortinget

VG: Tidligere FrP-topp slakter regjeringsns tiltak mot useriøse EU-sjåfører

Forbundsleder Per Madsen overleverte et brev til departementet og transportkomiteen som i detalj beskriver hvorfor NLF har fått nok av prat og tomme løfter.

Dette er brevet:

.

Til Det kgl. samferdselsdepartement
v/statssekretær Bård Hoksrud
 
Stortingets transport- og kommunikasjonskomite
v/første nestleder Eirin Sund

 

.

Forhåndsbetalt bombrikke nå!

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har fått nok av prat. Det har vært tomme løfter  i sju lange og sju breie – nå må norske samferdselsmyndigheter få på plass obligatorisk bombrikke med en betalingsløsning.

En betalingsløsning må på plass fordi det vil gi:

  • like konkurransevilkår
  • mer effektiv innkreving
  • økte bompengeinntekter

NLF mener derfor at forhåndsbetaling, i form av kredittkort, dieselkort, forhåndsbetaling til konto eller bankgaranti, må innføres samtidig som krav til bruk av elektronisk betalingsenhet innføres, senest 1.1.2015.

I tillegg må det innføres strengere kontroller, styrket mulighet for sanksjonering og utvidet tilbakeholdsrett. At Tollvesenet gis kontrollmyndighet er viktig for å sikre reell betaling.

Høringsforslaget som departementet sendte ut i juni 2014 inneholdt ingen forslag til betalingsløsninger. Vi kan ikke se at det foreligger argumenter for at en slik løsning ikke er lagt frem. Løsningen som gjennom mediene i dag er lansert av statsråd Solvik-Olsen inneholder ikke det viktigste elementet – forskuddsbetaling. Vi stiller oss tvilende til om det isolert sett gode kontrollregimet som nevnes vil være effektivt nok til å sikre at målet nås: At alle lastebiler som bruker norske veier, betaler.

Andre EU-land har funnet løsninger som innebærer både forskudds- og etterskuddsbetaling, hvor det også kreves stilt garanti for betaling.  Det samme har kommersielle selskaper i Norge gjort; Etablert løsninger som samler bom-Norge til ett rike og der forskuddsbetaling uten vanskeligheter kan innføres.

Vi er glade for at myndighetene omsider gjør noe, men er bekymret over at det ser ut til at feil virkemidler velges.

NLF kan ikke forstå at det etter så mange år etter at forslaget om obligatorisk brikke med betalingsløsning ble satt på agendaen fra NLFs side, ennå ikke er funnet en løsning som sikrer betaling. En rekke statsråder og statssekretærer fra ulike partier og regjeringer har opp gjennom årene bedyret at en slik løsning skal på plass.  Alle har snakket om at dette på det aktuelle tidspunkt skulle skje i nær fremtid. Men denne fremtiden har kommet – og gått, og ingenting har skjedd. Da Samferdselsdepartementet la frem proposisjonen med lovendringsforslaget 15. mars 2013 – lang tid etter at den var varslet – hadde vi trodd at en løsning i det minste var nært forestående. Men, tiden har ikke vært brukt til å finne frem til en praktisk gjennomførbar løsning. Nå har det gått enda 18 måneder, og fortsatt er ingen løsning med forskuddsbetaling presentert. Dette er for oss uforståelig, og det det er heller ikke informert om hvor problemet ligger.

Derfor er nå tiltroen til våre politiske myndigheter forvitret og vår tålmodighet er slutt. Dersom obligatorisk brikke med forskuddsbetaling ikke er på plass innen januar 2015, er NLF beredt til å ta sterkere virkemidler i bruk og demonstrere hva som menes med vårt slagord: «Uten lastebilen stopper Norge».

Med vennlig hilsen

Norges Lastebileier-Forbund

 

Per Madsen                                                                 Geir A. Mo

Forbundsleder                                                           Administrerende direktør