Det synes klart etter at det tyske forslaget til minstelønn fikk en prinsipiell tilslutning i EU-parlamentet.
NLF gleder seg over denne holdningen, men er utålmodige.

LES OGSÅ: NLF KREVER MINSTELØNN

Friheter og minstelønn
EU-kommisjonen kan på generelt grunnlag akseptere minimumslønningen i de enkelte medlemsstater. Det for å bedre ivareta sikkerhet, sosial velferd og ikke minst bekjempe sosial dumping.

Når det gjelder transportområdet mener kommisjonen at minimumslønninger ikke trenger å være til hinder for de fire friheter i det indre marked. De peker likevel på at slike bestemmelser ikke må være diskriminerende og at lønninger må stå i forhold til det.

LES OGSÅ: MINSTELØNNSKRAVET FÅR STØTTE

Et viktig nikk, men
Selv om kommisjonen kommer med et bekreftende nikk, betyr ikke det at de gir klarsignal for å innføre minstelønninger på dagen. Kommisjonen er på ingen måte er ferdige med å vurdere de tyske reglene og hvilke konsekvenser det kan ha. De vil derfor ikke ta stilling til de konkrete realiteter nå.

LES OGSÅ: TYSKERNE TRUER MED KJEMPEBØTER

Krevende

Kall dette gjerne uforpliktende politiker-prat, men slik er det. Ting tar som kjent tid. Dette er en meget komplisert problemstilling som berører en rekke land og forhold.
I Norge har NLF forslått en minstelønn på 157 kroner per time. I Tyskland er tilsvarende forslag 75 kroner (€ 8,5). Med en normal månedslønn i Latvia og Litauen på € 1 000 blir timebetalingen knapt 60 kroner per time.

LES OGSÅ: MINSTELØNN OGSÅ I FRANKRIKE

Rettferdig
EU-byråkratene må knekke noen nøtter før de er i mål. Utgangspunktet er likevel klart: Kommisjonens mål er at det må lages regler som dekker hele felleskapet. De må legge grunnlag for rettferdig konkurranse på tvers av medlemslandene og innad i EU/EØS.

Kommisjonen kjøper seg derfor tid til å utrede dette nærmere. Nå er målet at dette skal inngå i den varslede Vegpakken som er planlagt lansert neste år.

LES OGSÅ: 400 KJØRER ULOVLIG HVER DAG

Avgjørende virkemiddel

Geir A. Mo. Foto: Stig Odenrud Geir A. Mo. Foto: Stig Odenrud

NLF har i flere år presset på for at myndighetene tar tak i problemer med sosial dumping, brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelser, ulovlig kabotasje og konkurranse på ulike vilkår innen transportbransjen. Geir A. Mo mener at innføring av minstelønn vil endre spillereglene, hvis de etterleves.

– Vi har bedt om verktøy for å bekjempe sosial dumping og etablere like konkurransevilkår. En minstelønn for all kjøring i Norge kan bli et slikt verktøy.

– Vi forutsetter at dette også vil omfatte kabotasjekjøring, og effektive kontroller, sier han.

Han forlanger også at kravene til transportkjøper skjerpes.