Det er klart etter at Venstre og KrF inngikk en avtale med de rød-grønne i natt.

Kjørebegrensningene trer i kraft fra 1. juni. De eneste som er unntatt er kjøretøy knyttet til bilberging, liv og helse.

Dermed må både kongens og statsministerens pansrede sorte biler på 4,2 tonn ha dispensasjon for «helgekjøring».

Hviledag viktig

Trine Skei Grande og Knut Arild Hareide. Trine Skei Grande og Knut Arild Hareide.

KrF-leder Knut Arild Hareide mener dette er en av de største seierne partiet har hatt siden kontantstøtten ble innført i 1998.

– Dette er en del av en avtale som også stopper regjeringens forsøk på å innføre søndagsåpne butikker. Nå blir endelig søndagen en hviledag for enda flere, sier han meget tilfreds og får støtte fra Trine Skei Grande.

– Dette er et fantastisk gjennomslag. Det er som å vinne to ganger i Lotto, sier vestrelederen.

Schengen neste

Per Olaf Lundteigen. Per Olaf Lundteigen.

Etter det lastebil.no forstår sto også Norges deltakelse i Schengen-avtalen, som gir fri flyt uten kontroll på landegrensene i EU- og EØS-området, i fare for å bli vraket.

Det skal ha vært Senterpartiet som ga opp dette kravet til slutt.

– Selv om vi ikke kom helt i land denne gangen har vi fått signaler på at dette kan skje allerede før valget i 2017, sier Per Olaf Lundteigen (Sp).

Han mener den eneste måten Norge kan bli kvitt livsfarglige vogntog fra utlandet på er at de sjekkes grundig på grensen før de kommer inn i landet.

Veldig skuffet

Erna Solberg møtte pressen i dag tidlig. Erna Solberg møtte pressen i dag tidlig.

Statsminister Erna Solberg ble vekket klokken 05:30 i dag tidlig for å bli orientert om nyheten.

– Jeg er svært overrasket og veldig skuffet. Ut fra de signalene støttepartiene hadde gitt oss så jeg ikke dette komme, sier hun.

Nå blir det ekstraordinært statsråd på slottet allerede førstkommende fredag klokken 13:15, på selveste langfredag.
Det betyr også at kong Harald tar en pause i påskeferien fra hytta i Sikkilsdalen for å ta imot statsministerens avgang.

Bra for miljøet
Stortingsrepresentant Rasmus Hansson (De grønne) er godt tilfreds begge begrensningene.

Rasmus Hansson. Rasmus Hansson.

– Dette er meget gledelig. Det vil redusere utslippene fra både tungtransporten og personbilistenes unødvendige turer til søndagsåpne butikker, sier han og forklarer:

– Søndagsåpne butikker er en miljøbombe av dimensjoner, som vil skylle nesten to tredjedeler av elbilsatsingen ut i vannet. For å slippe ut så mye klimagasser hvert år som detaljhandelen kan gjøre med søndagsåpne butikker, må en 35 kilometer lang konvoi av 1.814 lastebiler kjøre rundt jorda – eller 97 passasjerfly fly rundt jorda – én gang, sier Hansson.

.

LES OGSÅ: DE GRØNNE HAR MANGEDOBLET LISTENE

Bakholdsangrep

Siv Jensen. Siv Jensen.

FrP-leder Siv Jensen er den som er mest forbannet og bruker det kraftigste verbale skytset.

– Dette er et bakholdsangrep fra Venstre og KrF. Det er illojalt og nå tar sosialistene fra forbrukerne friheten til å bruke søndagen som handledag for hele familien, tordner hun.

Jensen er heller ikke begeistret for tungbilforbudet, men synes dette likevel er en mindre kamel å svelge.

Nå går hun tilbake som parlamentarisk leder for FrPs stortingsgruppe.

– Dette gir oss et langt større spillerom til å fronte vår egen politikk. Jeg gleder meg til valget om to år, sier Jensen.

Taus Støre

Jonas Gahr Støre. Jonas Gahr Støre.

Leder Jonas Gahr Støre i Arbeiderpartiet ønsker ikke kommentere saken utover at han bekrefter de faktiske forhold.

Nå må han forberede seg på ta over statsministerstolen etter Erna Solberg. Det skjer trolig på nok et ekstraordinært statsråd, to timer etter at Solberg har takket for seg.

.

.

Harald Stanghelle. Harald Stanghelle.

Mye makt i midten

Ved stortingsvalget i 2013 fikk KrF en oppslutning på 5,6 prosent og ti mandater, mens tilsvarende tall for venstre var 5,2 prosent og ni mandater.

Måten Stortinget nå har jobbet seg fram til en løsning på er nok et eksempel på at makten sitter i sentrum, slik Aftenpostens redaktør og kommentator Harald Stanghelle har uttrykt en rekke ganger.

.

.

.