Nå er de første prøvene bestått i et nytt nettbasert system for å kontrollere at brøytebilsjåførene kan teorien bak den jobben de skal utføre, sier Statens vegvesen i en pressemelding.

– Dette er vi for, sier Bjørn Rivenes, som sitter i NLF-faggruppen anlegg, vei og brøyting. Gruppen består av en ressursperson fra hver region pluss Sverre Jan Rønneberg fra forbundsstyret og Thorleif Foss fra NLF.

800 prøver

Nord-Norge er først ute. Der skal rundt 200 brøytesjåfører nå gjennomføre en kunnskapstest på dataskjerm. I hele landet skal rundt 800 personer som har jobb med å brøyte og strø riks- og fylkesveger gjennom den nye testen. Dette omfatter 11 av 20 driftsområder der nye femårige driftskontrakter begynner å virke i disse dager, mange etter skifte av entreprenør, skriver Statens vegvesen i pressemeldingen.

NLF-kompetanse

Arnold Hauan og Bjørn Rivenes har sittet i en arbeidsgruppe, som har hatt en rekke dagsmøter det siste året med en gruppe fra Statens Vegvesen og noen av hovedentreprenørene (Veidekke, NCC, etc). Målet har vært å utvikle en spørsmålsbase som skal brukes i kunnskapstesten. Det har vært utfordrende for gruppen å utforme formulering på spørsmålene som ikke skal misforstås, samtidig som det skal være en reell test på kunnskapsnivået..

 Det er selvsagt riktig og viktig å ha vinterkompetanse. Man kan tenke seg at utenlandske eller norske sjåfører nå i det minste trenger vinterkompetanse teoretisk før de går løs på fjellet i vinterstormen, eller en nedsnødd vinterveg midt i Oslo sentrum, sier Rivenes, og legger til at akkurat som godstransport, kran, tømmer og bilberging så er dette et fag.

– Når det gjelder kostnadene knyttet til å ta prøven på trafikkstasjonen, så må denne dekkes inn i anbudet.

Pilotprosjekt

Det er Jernbaneverket, Trafikverket i Sverige og Statens vegvesen som har laget et felles opplegg. Kravene til brøytebilsjåførene skal etter hvert koordineres av Vegvesenets stedlige byggeledere.  

Dokumentasjon

Hver enkelt brøytebilsjåfør må gjennomføre en nettbasert test som kan tas på trafikkstasjonene. Å bestå prøven må til for å kunne jobbe i kontraktsperioden til entreprenørene. Disse må kunne dokumentere at sjåførene har den nødvendige kunnskapen. Nye sjåfører som begynner i entreprenørenes kontraktsperiode må også inneha kompetansen og ikke minst kunne dokumentere dette.

Ifølge SVV er det laget et opplegg med felles kunnskapskrav og en felles spørsmålsbank som skal brukes i gjennomføringen av prøvene. Entreprenørene har nå fullt ansvar for sjåføropplæringen.

Test i Nord-Norge

- Driftskontraktene i Vesterålen er først ut med å gjennomføre nettbaserte prøver for verifisering av vinterkompetanse, sier Torgeir Leland i Vegdirektoratets byggherreseksjon.

- Vi har hatt en del jobb med å få det nye på plass, men prøvene på Sortland trafikkstasjon mandag morgen gikk greit og tirsdag fortsetter vi i Lakselv, forteller Olav Korsaksel som koordinerer det nye systemet for Statens vegvesen Region nord.

 Remi Johansen fra firmaet Ottar Bergersen og Sønner as var førstemann til å bestå den skjermbaserte kunnskapstesten ved Sortland trafikkstasjon. 

Les SVVs pressemelding her: