I 24 timer har et NLF-tellekorps på nær 500 personer notert skiltene på norske og utenlandske lastebiler og trekkvogner ved mer enn 20 forskjellige tellepunkter over hele landet.  Tellingen er ikke vitenskapelig korrekt, men den gir et øyeblikksbilde av situasjonen.

Endret situasjon

Hovedåren til Bergen, E16 over Filefjell er stengt, og det var også problemer ved Trengereid, der E16 fra Voss møter RV7. Dermed blir det vanskelig å sammenligne resultatene fra tilsvarende aksjon for to år siden. Dette forplanter seg helt tilbake til tellepunktene ved Fagernes og Gjøvik. Årets telling viser at omlag 33 prosent av lastebilene er utenlandske. Resultatet for to år siden var i overkant av 36 prosent.

Dreining mot øst

Utelandsandelen på norske veier er dermed stabilt høyt. Statistikk fra blant annet Statistisk sentralbyrå bekrefter dette, men statistikken viser også at det er en dreiing fra nordiske biler til øst-europeiske biler. Den norske andelen av godstransport over grensen har falt med 9,1 prosent fra i år til i fjor, mens den baltiske har økt med 15,7 prosent.

Like konkurransevilkår

Norges Lastebileier-Forbund er ikke imot utenlandsk konkurranse, men den må skje på like vilkår. Forbundet håper at den såkalte allmenngjøringen av minstelønn for sjåfører, som frakter gods i Norge, skal være med på å gi rettferdige konkurransevilkår.

Forutsetningen er at myndighetene lager et bedre kontrollapparat enn det vi har nå slik at sosial dumping og ulovlig kabotasjekjøring blir tatt alvorlig og slått ned på.