Vår testrute gikk fra Oslo til Storefjell, hvor snøen fortsatt ligger hvit. På glatta er grepet og stabiliteten perfekt – og med 190 hestekrefter er det også godt med skyv ut av hårnålene.

Lite støy

Skinnrattet, som mer eller mindre kommer uforandret fra Mercedes C-klasse, er godt å holde i. Førersetet er komfortabelt og linjen på toppen av instrumentpanelet er den samme som du finner i Mercedes' toppmodell, S-klasse. Men jeg kjører hverken C-klasse eller S-klasse. Jeg kjører Vito. En varebil.

Kanskje er det derfor jeg lar meg imponere av denne bilens egenskaper. For komfortopplevelsen er som i en personbil. Kjørestillingen er komfortabel, og med elektrisk korsryggjustering er førersetet et trivelig oppholdssted på lange reiser. Men det kanskje aller viktigste er lydkomforten. Bare under kraftig akselerasjon trenger dieselmotorens karakteristiske lydbilde, sammen med turboladerens hvin, gjennom torpedoveggen. Ved vanlig kjøring er det derimot stille. Hverken motorlyd, veistøy eller vindstøy er sjenerende.

INGEN OVERRASKELSER: Designmessig er det få overraskelser fra Mercedes, men de praktiske løsningene er gode – blant annet er ryggekameraet beskyttet mot smuss. Foto: Jan Harry Svendsen INGEN OVERRASKELSER: Designmessig er det få overraskelser fra Mercedes, men de praktiske løsningene er gode – blant annet er ryggekameraet beskyttet mot smuss. Foto: Jan Harry Svendsen

 Krabber selv ned

Firehjulsdriften er permanent på Vito 4x4. Ved vanlig kjøring overføres 55 prosent av dreiemomentet til bakhjulene, mens 45 prosent sendes ned i asfalten via forhjulene. Elektronikk overvåker selvsagt det hele, og dersom et hjul begynner å spinne fordeles kreftene til hjulene med best grep. Dermed øker også kjørestabiliteten, samtidig som fremkommeligheten på dårlig vei – eller på snøføre – bedres. Lavserie og sperrer finner du ikke, men Vito 4x4 har et system som hjelper deg å krype ned de aller bratteste bakkene. Hastigheten styrer du med samme spak som du justerer hastigheten på konstantfartsholderen med. Etter det kan du slippe pedalene og konsentrere deg om å styre. Elektronikken tar seg av resten.

 

DIGERT:  Varerommet svelger 3,6 m3 i denne lange utgaven av Vito. Foto: Jan Harry Svendsen DIGERT: Varerommet svelger 3,6 m3 i denne lange utgaven av Vito. Foto: Jan Harry Svendsen

Kort, lang eller ekstra lang

Merceces Vito leveres i tre ulike varianter; kort, lang og ekstra lang. Vi kjørte A2 – eller lang utgave. På den er akselavstanden 3,2 meter og varerommet er 2831 millimeter langt, mens bredden mellom hjulhusene er 1270 millimeter. Mellom skyvedørene på hver side av bilen er det 1686 millimeter bredt. Bakluken på testbilen er topphengslet, mens skyvedøren på venstre side er ekstrautstyr. 

Inne i bilen kan man velge mellom ulike seteløsninger. To enkeltseter kan leveres, eller man kan ha en benk på passasjersiden slik det var i testbilen. Komfortsetet på førerplassen er ekstrautstyr, og har høydejustering, justering av sitteputens vinkel og elektrisk fireveis justering av korsryggstøtten. Samtidig kan rattet justeres i høyde og i lengde. Dermed blir komforten svært god i Vito, og fra personbilene til Mercedes kjenner vi igjen knappene, bryterne og den karakteristiske girvelgeren for automatgiret.

Førerplassen er komfortabel og plassen er god. Kjørestillingen minner aller mest om den man finner i en personbil. Foto: Jan Harry Svendsen Førerplassen er komfortabel og plassen er god. Kjørestillingen minner aller mest om den man finner i en personbil. Foto: Jan Harry Svendsen

 Over en halv million

Den firesylindrede turbodieselen med et slagvolum på 2,1 liter oppfattes som spenstig og kraftfull – og det skulle da også bare mangle. Ytelsen er 190 hestekrefter, men viktigere er dreiemomentet på saftige 440 newtonmeter. Sammen med syvtrinns automatgir gir det en drivlinje som blir både effektiv og svært komfortabel. Vi målte forbruket til rett under 0,8 liter per mil ved langkjøring med tom bil. Det er i aller høyeste grad akseptabelt.

Blant varebilene skal du lete lenge etter noen som byr på samme grad av luksuriøs komfort som det Vito 4x4 gjør. Men gratis er det ikke. Testbilen, som er svært velutstyrt, har en pris på 552 655 kroner inkludert MVA – mens bilen koster 464 318 kroner om man trekker fra utstyret.

ENKEL: Automatgir er standard på Vito med den største motoren. Betjeningen kjenner vi igjen fra personbilene til Mercedes-Benz – og fra Tesla Model S. Foto: Jan Harry Svendsen ENKEL: Automatgir er standard på Vito med den største motoren. Betjeningen kjenner vi igjen fra personbilene til Mercedes-Benz – og fra Tesla Model S. Foto: Jan Harry Svendsen

MERCEDES VITO V119 4MATIC

Motor: Firesylindret rekkemotor. 2,1 liter turbodiesel.

Effekt: 190 hk ved 3800 o/min.

Moment: 440 Nm ved 1400-2400 o/min.

Drivverk: Permanent firehjulsdrift. Automatisk 7-trinns girkasse.

Forbruk (l/mil): 0,74 (by), 0,59 (land), 0,65 (blandet)

CO2-Utslipp: 171 g/km

Egenvekt: 1980 kg

Maks lastevolum (m3): 5,0 (kort), 5,6 (lang), 6,0 (ekstra lang) 

Pris: 464.318,- (Testbil: 552.655,-)

Les også: Test av Volvo FL 280 4x4