Avgjørelsen kom kort tid etter at vegmyndighetene gjennomførte en såkalt «Site Acceptance Test» (SAT) sammen med produsenten Einride på den aktuelle strekningen i Jønkjøping tidligere i mars. Bilen vil nå settes i drift med daglig transport av gods mellom et varehus og en terminal.

Vil ha 200 i drift mellom Helsingborg og Gøteborg

Kjøringen på offentlig veg er riktignok svært begrenset og omfatter kun noen hundre meter, men dette markerer likevel et gjennombrudd i lovgivningen knyttet til selvkjørende godsbiler i samhandling med øvrig trafikk.

I 2017 fortalte Einride at de håper på å få 200 av disse T-Podene i fast rute mellom Helsingborg og Gøteborg innen 2020. Dette målet blir nok skjøvet noe siden godkjennelsen fra svenske myndigheter lot vente på seg, men det er likevel et vitnesbyrd om ambisjonsnivået.

Einride T-Log, konstruert for tømmertransport. Foto: Einride Einride T-Log, konstruert for tømmertransport. Foto: Einride

Dette er Einride:

  • Svensk teknologiselskap etablert av Robert Falck, Filip Lilja and Linnéa Kornehed i 2016.
  • Spesialiserer seg på selvkjørende teknologi
  • Har utviklet to lastebilkonsepter: T-Pod og T-Log, sistnevnte en versjon myntet på tømmerdrift
  • Lastebilene er konstruert helt uten førerhytter
  • Elektrisk drift, 16 tonns nyttelast, 20 tonns totalvekt, 200 km rekkevidde

Les også: Disse elektriske lastebilene er tilgjengelig i dag