Navn:
Andreas Utne, 20 år 

Kommer fra:
Garnes utenfor Bergen 

Kjøretøy:
Volvo FH 540 

Kjører for:
Nytveit AS som er NLF medlem. 

Andreas Utne begynte som lærling i Nytveit AS som 18-åring, og bestod fagprøven for yrkessjåfør i begynnelsen av juli i år. Når NLF møtte Andreas på jernbanestasjonen i Arna utenfor Bergen, kjørte han «skitten» tunnelmasse fra jernbanetunnelen mellom Arna og Bergen. Tunnelmassene ble kjørt fra Arna til Rådalen for deponering. 

Dedikert sjåfør

I sommerhalvåret kjører han normalt for Asfalt Bergen i forbindelse med asfaltering. Da drar han på en maskinhenger der han har med seg en asfaltutlegger som Asfalt Bergen benytter til asfaltering.

– Det fine med dette arbeidet er at han får kjøre både lokalt i Bergensområdet, men også andre steder i landet, sier Andreas, som blant annet har vært med på asfaltoppdrag i Trøndelag. 

Andreas trives meget godt som sjåfør. Dess større utfordring, dess bedre er arbeidsdagen. Han tar gjerne et tak i en grøft når han venter.

– Det som gjør yrkessjåføryrket så bra, er at det er varierte arbeidsoppgaver og arbeidsdager, forteller Andreas.

Han er engasjert når han videre forteller om de utfordringene som møter han på de varierte oppdragene han får hos Nytveit AS. Det er tydelig at Andreas er en meget reflektert og dedikert sjåfør. 

Solid arbeidsgiver

Andreas skryter av sin arbeidsgiver.

– Nytveit tar godt vare på sine sjåfører. I tillegg har de mye forskjellig kjøring som bør passe for de fleste. Lærlingene i bedriften får god oppfølging av og opplæringskontoret, sier Andreas.

Han skryter også av Os videregående skole.

– De har dyktige lærere og en ny kjøretøy- og maskinpark, mener Andreas. 

Kan være utfordrende om sommeren

– Selv om det er færre kjøretøy på veiene, skaper sommertrafikken utfordringer. Enkelte turister ligger godt under fartsgrensen, noe som ofte fører til køer. At turistene skal få med seg den flotte naturen Norge har å by på er forståelig, men de bør svinge til siden med jevne mellomrom for å slippe annen trafikk forbi. Dette kan fort bli et irritasjonsmoment for andre trafikanter, sier Andreas. 

Videre mener han at varsling i sosiale medier er en uting.

– Resultatet kan fort bli at sjåfører som kjører i ruspåvirket tilstand slipper unna kontroller, eller at sjåfører som kjører med altfor høy hastighet ikke blir tatt. Yrkessjåfører har et spesielt ansvar i forholdt til å overholde trafikkregler, sier den unge sjåføren bestemt. 

Utfordring med rekruttering

Rekruttering av nye sjåfører er kanskje den største utfordringen transportnæringen står overfor i dag. Andreas tror at bedre samarbeid mellom sjåfører og bedriftseiere for å få frem hvilke muligheter som er innen transportfaget er helt nødvendig for å lykkes.

– En må få frem at sjåføryrket er et sikkert og livslangt yrke dersom en ønsker det. En kan også velge andre retninger innen transportfaget, men viktigst av alt, er at en fremsnakker yrket. Dessverre ser jeg i sosiale medier at det er det motsatte som skjer, kommenterer Andreas.  

Full fart inn i det grønne skiftet

Det grønne skiftet har også nådd Nytveit AS. Alle kjøretøy er EURO 6, og den første el-lastebilen er tatt i bruk.

– Hva fremtiden bringer er ikke lett å ha sterke meninger om. Utviklingen går raskt. Strøm er en del av løsningen, men ikke hele løsningen. Energikrevende transport vil nok måtte løses på annet vis. Biodrivstoff kan være en løsning på disse transportoppdragene, sier Andreas.

Det er tydelig at Andreas har et håp om at  forbrenningsmotoren «overlever».

– Motorlyd fra en dieselmotor er å foretrekke fremfor lyden av en el-motor, avslutter han med et glimt i øyet.