Godsanalysene som ligger til grunn for NTP 2025-2036 viser at mengden gods som skal fraktes vil øke. Mye av denne veksten vil skje på veiene. NLF erkjenner at transportnæringens aktivitet har negative følger for miljø og klima, og ønsker å bidra til å minimere disse.  

I høringsinnspillet pekes det på at for å nå dette, trenger bedriftene økonomisk handlingsrom til å investere i mer bærekraftig teknologi.  

Norsk transportnæring består i hovedsak av små og mellomstore bedrifter. Eksempelvis har om lag 76 prosent av NLFs bedrifter færre en ti biler i daglig drift. Næringen er kapitalintensiv, og krever et betydelig økonomisk handlingsrom for å kunne investere i nye, kostbare lastebiler for å bidra til det grønne skiftet.  

Frykter at bevilgningen til Enova ikke gir ønsket resultat  

Siste konjunkturundersøkelse (høsten 2022) viser at 18 prosent av medlemsbedriftene hadde negativt driftsresultat i 2021, og hele 61 prosent hadde driftsresultat under 5 prosent. Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at næringen har lavere driftsresultat og egenkapitalandel enn næringslivet for øvrig. 

I tillegg til biogass og hydrogen er elektriske kjøretøy en del av løsningen på klimautfordringene. Mangel på lade- og fyllestasjoner til tungtransporten setter imidlertid en effektiv stopper for innkjøp av slike kjøretøy. Bevilgningen til Enova er ikke spesifisert eller øremerket. Tidligere i år har vi sett at viktige ordninger som støtte til kjøp av biogassbiler forsvinner nærmest over natten. Vi frykter dermed at bevilgningen til Enova ikke resulterer i klimareduserende tiltak for transportnæringen. 

NLF ber derfor Stortinget øremerke midler til etablering av lade- og fylleinfrastruktur for tungtransport, og sikre støtteordninger for kjøp av mer klimavennlige biler.  

Bomfritak 

Stortinget har bedt Statens vegvesen legge til rette for at bompengesystemene kan håndtere bomfritak for tunge kjøretøy som bruker biogass, mens det er opp til lokale myndigheter å innvilge slike fritak. For å få til slike lokale fritak, bør det stilles til rådighet midler, for eksempel som en søknadsbasert ordning, som kompensasjon til bomselskapene for bortfall av inntekter.  

NLF frykter at det blir vanskelig å få til bomfritak dersom bomselskapene enten må forlenge nedbetalingstiden eller øke grunntakstene for alle andre trafikanter. Dette kan for eksempel finansieres over kapittel 1320 post 73 «Tilskudd for reduserte bompengetakster utenfor byområdene».  

Må øke bevilgningen til Grønt landtransportprogram  

NLF deltar sammen med 24 andre næringsorganisasjoner og en rekke partnerbedrifter i Grønt landtransportprogram (GLP). For å nå klimaambisjonene er vi avhengige av næringslivet. GLP er et offentlig-privat samarbeid. Det bør innebære en mer balansert finansiering mellom private midler og offentlige bevilgninger enn nå.  

Derfor ber NLF om at Stortinget bevilger fem mill. kroner, slik programmet har søkt om, slik at det kan arbeides aktivt og raskt med å finne løsninger som reduserer klimautslippene fra transport.  

NLF ber derfor om at Stortinget: 

  • Øremerke midler til støtteordning for etablering og bygging av fyllestasjoner for biogass og hydrogen, og ladeinfrastruktur for tungtransport.  
  • Øremerke midler til støtteordning til kjøp av elektriske, og hydrogenlastebiler.  
  • Stiller til rådighet midler til kompensasjon for bortfall av bominntekter slik at lokale bomselskap kan innvilge bomfritak for biogass lastebiler.  
  • Bevilger fem millioner kroner til Grønt Landtransportprogram. 

Her kan du laste ned hele høringsinnspillet som også omfatter flere svært viktige punkter som berører transportnæringen>>>