NLF

Nytt fra NLF uke 18, 2023

Dersom du vurderer å søke Enova-støtte til en elvarebil eller et biogasskjøretøy, må du være rask. Støtteordningen er snart historie.

Enova melder at de kutter støtten til elvarebiler, samtidig som de også kutter støtten til biogasskjøretøyer. – Beslutningen om å fase ut støtten til investering i biogass lastebiler og elektriske varebiler er komplett uforståelig, mener administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.  

Fra 1. juni i år støtter derfor ikke Enova lenger kjøp av biogasskjøretøy. Siste mulighet til å søke støtte for elvarebil og biogasskjøretøy er kl.12:00, 31.mai 2023.

Les mer om dette på Lastebil.no

Fair Transport tar nye skritt

Det årlige representantskapsmøte er i gang på Hotel Bristol i Oslo.  I tillegg til representanter fra administrasjonen, er 20 delegater samlet for å forme NLFs strategiske arbeid videre for sine vel 3000 medlemsbedrifter. 

Forbundsleder, Tore Velten, startet møtet med å fortelle at han er stolt av alt NLF har fått il sammen med administrasjonen og tillitsvalgte, og understreket kraften av å stå sammen. 

Saken som ble mest debattert under representantskapsmøtet var forslaget om å åpne Fair Transport sertifisering for alle. Mange følelser var i sving, men det endte med flertall for forslaget. 

I forbundsstyremøte 1.23 ble det informert om status på Fair Transport i tillegg til at de ble lagt frem innspill på hvordan kvalitets- og sertifiseringssystemet kan videreutvikles. Et av innspillene var at Fair Transport-sertifiseringen gjøres tilgjengelig også for transportselskaper som ikke er NLF-medlemmer, etter gitte kriterier.  

Forbundsstyret fattet vedtak på dette hvor de ba administrerende direktør starte arbeidet med å forberede sak til representantskapsmøtet hvor dette forslaget fremmes mot gitte betingelser.  

Under representantskapsmøte orienterte markedsdirektør i NLF, Kjell Olafsrud, forsamlingen om denne prosessen.  

Etter en lenger debatt og mange innlegg, ble forslaget stemt frem med 16 mot fire stemmer. 

Under møtet ble det også lagt frem to resolusjoner. Den ene gikk på å tillate økte vekter og dimensjoner, mens den andre omhandlet opplæringskontorene. 

NLF krever at: 

  • Regjeringen øker tillat totalvekt på veinettet til 53-56 tonn for 6- og 7-akslede vogntog.  
  • Regjeringen øker tillat totalvekt på veinettet til 28 tonn for bil. 
  • Regjeringen sørger for at kommunale og fylkeskommunale veieiere øker tillate totalvekter på deres veier tilsvarende. 

NLF krever: 

  • At stortinget sørger for å bevare dagens opplæringskontormodell i opplæringsloven i tråd med våre innsendte innspill 
  • At stortinget styrker opplæringskontorene for å sikre økt rekruttering til bransjen og bedre oppfølging av lærlingene 

Les mer om dette på Lastebil.no

Konvoi for E134 Røldalstunnelen er gjennomført

En varslet politisk markering i form av en konvoi ble gjennomført mellom Seljestad til Liamyrane lørdag 29. april. Markeringen viste at transportnæringen ikke lenger aksepterer flere utsettelser i byggingen av en ny Røldalstunnel.

En Røldalstunnel på strekningen Vågsli – Seljestad vil fjerne alle utfordringene vi i dag har i stigningene ned til, eller opp fra Røldal. Den planlagte Røldalstunnelen er en nesten 13 km lang tunnel som fjerner ca. 1000 høydemeter. Tunge kjøretøy vil spare 20 – 25 minutter i kjøretid. Men viktigst av alt, Røldalstunnelen vil redusere belastningene sjåførene i dag har i stigningene, den vil redusere energiforbruket betydelig i tillegg til at trafikksikkerheten på strekningen øker. 

Det kom flere biler enn forventet, og mellom 70-80 biler deltok i en 4,2 kilometer lang konvoi. 

Ved ankomst Liamyrane ble kjøretøyene parkert, og det ble servering av grillmat. Fra en scene ble det holdt flere appeller fra politikere, organisasjoner og andre. En lydhør forsamling av sjåfører, hytteeiere, politikere, pendlere og andre som har interesse for E134 fikk med seg gode appeller som ikke levnet noen tvil: E134 Røldalstunnelen skal bygges nå. 

MANGE SOM DELTOK: Rundt 70-80 biler var med på å danne en 4,2 kilometer lang konvoi. MANGE SOM DELTOK: Rundt 70-80 biler var med på å danne en 4,2 kilometer lang konvoi.

Godt påvirkningsarbeid har gitt resultater 

I den nye opplæringsloven, som ble lagt frem 24. mars, kom det et forslag som i praksis vill bety å legge ned opplæringskontorene og flytte dette ansvaret over på bedriftene selv. Norges Lastebileier-Forbund slo full alarm og har siden lovforslaget ble kjent, arbeidet for å hindre at endringene vedtas.  

Nå kan det se ut til at NLF, takket være hardt arbeid og i godt samarbeid med Opplæringskontorene, har klart å snu opinionen.

Regjeringspartiene har snudd opp ned på regjeringens forslag. I forrige uke meldte både Arbeiderpartiet (AP) og Senterpartiet (SP) i en felles pressemelding at de har snudd.  Det kan derfor slås fast at det er et bredt flertall på Stortinget for å sikre fortsatt drift av opplæringskontorene. 

Les mer om dette på Lastebil.no

Velkommen til oppfriskningskurs for sertifiserte Fair transport bedrifter.

Som sertifisert bedrift kan det være behov for oppfriskning i bruk av systemet på nettsiden  Fair Transport, eller kanskje dere har nye i bedriften som ønsker informasjon og en gjennomgang av systemet.

Nå blir det satt opp to oppfriskningskurs den 11. mai for dere som allerede er Fair Transport sertifisert.

Kurset vil gå over Teams.

Her kan du melde deg på kurs torsdag 11. mai klokken 10:00-11:30
Her kan du melde deg på kurs torsdag 11. mai klokken 14:00-15:30

Vi vil ikke gå inn på alle spørsmålene i sertifiseringen, men dekker det meste – samt at det vil være god tid til å stille spørsmål. Målet er at du skal være trygg i systemet, kunne administrere siden deres, legge inn fritekst samt laste opp dokumentasjon. 

Du vil få tilsendt teams lenke til kurset et par dager i forveien, samt veiledningsmateriell som du kan bruke i sertifiseringsarbeidet.

For eventuelle spørsmål, kontakt 

11 personer omkom i trafikken i april

Totalt har 28 personer mistet livet i trafikken så langt i år, mens det omkom 18 personer i samme periode i fjor. MC-sesongen har akkurat begynt, og to MC-førere mistet livet i april.

I fjor omkom 21 personer på MC – en betydelig økning fra tidligere år. Mange har rukket å gjøre klar motorsykkelen sin før årets sesong, og senest i går ble det varslet enda et dødsfall på MC.

Antall dødsulykker økte kraftig fra og med mai i fjor. Da omkom 19 personer. Ikke siden juli 2015 har så mange personer mistet livet i en enkel måned i Norge. Nå frykter Trygg Trafikk en tilsvarende ulykkesmåned.

– Vi er med god grunn bekymret for hva som møter oss i mai. Fjorårets mai var grusom, og vi må unngå å havne i en lignende situasjon igjen. Selv om vi ikke er kjent med årsakene til alle ulykkene i fjor, er det fortsatt for mange ulykker som skyldes for høy fart, kjøring i ruset tilstand og uoppmerksomhet. Det er viktig at vi alle tar ansvar for å være skikket til å være i trafikken. Bruk bilbelte, skru på bilmodus på telefonen og hold farten på et forsvarlig nivå, sier Solstad Steen.

Foto: Morten Brakestad/Trygg Trafikk Foto: Morten Brakestad/Trygg Trafikk