- For å nå visjonen om null drepte og hardt skadde i trafikken, og for å sikre de utslippskutt som myndighetene legger opp til den kommende tiden, må transportkjøpere velge trygg transport fra ansvarlige transportører, forteller administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.

Strengere krav fra myndighetene

Sammen med Arbeidstilsynet, Statens vegvesen, arbeidstakerorganisasjonene NTF og YTF og opplæringsleverandøren Transportkompetanse gjennomfører Norges Lastebileier-Forbund i disse dager en omfattende turné hvor en av de viktigste målene er å nå ut til transportkjøpere.

- Kravene for å dokumentere at transporten som utføres er trafikksikker, utslippsvennlig og sosialt ansvarlig, strammes nå vesentlig inn av myndighetene. Dette er et viktig ledd i arbeidet med å luke bort de useriøse aktørene i markedet som bidrar til flere ulykker, høyere forurensing og sosial dumping. Vi tilbyr derfor nå et verktøy som gjør det lettere for transportkjøpere å velge trygge tjenester fra bærekraftige bedrifter. Fair Transport-bedrifter skal tilby dokumentert kvalitet, noe transportkjøpere vil trenge for å møte myndighetenes krav, sier Mo.

Flere bedrifter allerede dømt

Turneen ble lansert i Oslo onsdag og ferden gikk deretter til Bergen, Stavanger og Haugesund. Fair Transport-møtene tiltrakk seg både små og store transportkjøpere, fra enkeltmannsforetak til milliardbedrifter. Mange satt igjen med en aha-opplevelse etter å ha fått en innførelse i hva bestillerens medvirkeransvar faktisk er, og hvilke juridiske konsekvenser dette kan medføre.

- Det finnes allerede nå flere dommer hvor transportkjøpere har blitt straffet gjennom medvirkerplikten, etter at en transportør har brutt lover og regler. Det holder ikke lenger å si at ”vi ikke visste”. Nå er det transportkjøperens juridiske plikt å påse at lover og regler faktisk blir overholdt, understreker advokat Robert Aksnes under Fair Transport-seminarene.

Fra Arendal til Alta

NLFs transportturné vil foregå helt frem til Stortingsvalget 11. september. På veien skal alle fylker og de fleste større byer i Norge besøkes. Målet er å nå frem til et tresifret antall transportkjøpere i alle størrelser og kategorier.

- Gjennom NLFs eksisterende kvalitetsprogrammer er det allerede flere hundre bedrifter som oppfyller kriteriene til Fair Transport. Sertifiseringen av disse er godt i gang. Nå er det opp til transportkjøperne å benytte seg av disse kvalitetsbedriftene, og flytte fokuset bort ifra pris alene til også å handle om trafikksikkerhet, miljø og sosialt ansvar, avslutter NLF-direktøren.