Det er Henrik Sternberg som sier dette til SVT.

Han er transportforsker ved Universitetet i Lund og har sammen med Anders Holmberg og Daniel Hellström for første gang kartlagt den illegale lastebiltrafikken i Sverige.

LES OGSÅ: En studie av hur internationella lastbilar förflyttar sig i Sverige

8.000 bidragsytere
Både i Norge og Sverige har utenlandske transportører anledning til å kjøre tre kabotasje-oppdrag på én uke før de må forlate landet.

De tre svenske forskerne har brukt en app og latt folk flest rapportere når de har sette en utenlandsk lastebil. Dette har gitt dem tilgang på tusenvis av registreringsnummer og tids- og kartreferanser. På denne måten har forskerne sett at mange gir blaffen i kabotasjelovgivningen.
Over 8.000 personer har bidratt til å gi underlagsmateriale til forskernes studie som har hentet inn grunnlagsdata i 2013.

LES OGSÅ: NLF KREVER MINSTELØNN

TABELL: Prognose presentert i «Cabotagestudien». TABELL: Prognose presentert i «Cabotagestudien».

LES OGSÅ: NORSKE LASTEBILER TAPER TERRENG

Blir værende
Konklusjonen er at over 400 utenlandske lastebiler blir værende i Sverige og baserer seg på ulovlig transport. Stenberg bruker overfor SVT et eksempel på en transportør fra Bulgaria som har seks lastebiler i Sverige.

Henrik Sternberg. Foto: Uni. Lund Henrik Sternberg. Foto: Uni. Lund

– De forlater ytterst sjelden landet, noen av dem aldri. De kjører med makedonske sjåfører som naturligvis ha mye dårligere arbeidsvilkår enn det svenske regler krever, sier han og slår fast at dette rammer den svenske transportbransjen hardt.

– Det betyr at de selskapene som forsøker å følge svensk lov og de avtaler som gjelder har en meget krevende framtid, sier Stenberg.

Ifølge forskningsrapporten tjener flere av disse makedoniske sjåførene 2.000 kroner i måneden.

LES OGSÅ: KAMPEN MOT SOSIAL DUMPING

SE VIDEO FRA SVT

TABELL: Prognose presentert i «Cabotagestudien».