1. Vil NLF gå til det skritt og fronte en aksjon hvis myndighetene ikke gjør noe med den ulovlige kabotasjen som foregår?
NLF må alltid være beredt til å aksjonere for våre saker. Hvilken form slike aksjoner skal ha må vurderes fra gang til gang, og det vil være vårt styre som avgjør dette. Når det gjelder kabotasjespørsmålet er dette det viktigste spørsmålet vi arbeider med for tiden, både i Norge og mot Brussel. Nytt regelverk kommer i løpet av vinteren og vi har et godt håp om at det blir en innstramning i reglene. Da må norske myndigheter følge opp med å sette av nok ressurser til å kontrollere. Vi har også alle et ansvar for å melde fra til både transportkjøper og myndigheter dersom vi kommer over tilfeller av ulovlig kabotasjer. NLF vil også svært gjerne ha inn rapporter med dokumentasjon på ulovlig kabotasje. Slike dokumenterte tilfeller vil vi bruke i vårt arbeid. Hilsen Geir
2. I flere år fikk vi en årskalender tilsendt ved siste utsendelse av BNT. Denne opphørte for 2 år siden grunnet ”dårlige økonomiske” situasjonen vi var oppe i. Denne er svært savnet av sjåfører og eiere. Mulighet for å gjenoppta dette?
Å utgi en slik kalender koster mye penger og vi må være sikre på at det å utgi kalender er bedre bruk av penger enn å gjøre noe annet. For 2013 kommer det ingen kalender. Om det gjør det for 2014 vil bli besluttet høsten 2013. Blir det mange nok som vil kjøpe det skal det ikke stå på oss. Så send inn bestillingslister! Hilsen Geir
3. Ad medlemskort. Er det ikke mulig å gå litt videre å få dette som et vanlig kredittkort med preget navn og medlemsnr., gjerne med magnetstripe som indikerer de ulike medlemsfordelene vi til enhver tid har? For eksempel hoteller, leiebil etc. etc.
Dette er en god ide som vi skal se nærmere på i vår nye markedsavdeling! Takk for en god ide! Hilsen Geir
4. Hvordan skal NLF jobbe med valgkampen? Har det noe å si at direktøren har jobbet i Frp før?
Hvilke politiske partier de som arbeider i NLF har stemt på betyr ingenting for de saker NLF som organisasjon står for. Vi er en partipolitisk uavhengig organisasjon som vedtar våre standpunkter på demokratisk måte. Forbundsstyret har akkurat satt ned et utvalg som skal utarbeide forslag til hvordan NLF skal arbeide i valgkampen. Det forslaget skal selvfølgelig utarbeides med basis i den politikken NLF sitt Landsmøte har vedtatt. Det jeg kan love er at NLF skal arbeide knallhardt i valgkampen for å tvinge politikere til å gi løfter som gangner vår næring. Deretter skal vi sørge for å minne dem på løftene deres enten partiet deres er i regjering eller ikke. Hilsen Geir
5. NLF sier at det bør bli mer kontroller. Hva gjør dere for at det skal skje?
Forbundsstyret har vedtatt en rekke forslag til hvordan kontrollene kan bli bedre, og hvordan dette skal gjøres. Vi har bl.a. også fremmet forslag om en egen enhet med representanter fra bl.a. politi, vegvesen, skattevesen og tollvesen som får ressurser nok til å gjennomføre mer kontroller av både norske og utenlandske lastebiler. Det viktigste er å få flere kontroller – og at vi får en god oppfølging etter kontrollen. Det er liten vits i at vegvesenet anmelder hvis politiet ikke følger opp. Hvert år passerer det 663 000 lastebiler over grensa på Svinesund , Ørje og Kongsvinger tollstasjoner. SVV har 16 kontrollører. Tollvesenet har ikke stort flere. Det sier seg selv at det må flere til. Hilsen Geir
6. Blir det noen nye kurs i transportøkonomi?
NLFs kurstilbud er under stadig utvikling! Det er i ferd med å nedsettes et skoleringsutvalg som skal se på vårt samlede kurstilbud. Økonomi og driftsplanlegging er viktige elementer i vårt kurstilbud! Hilsen Geir
7. Har du noen tanker om hvordan viktige saker kan behandles fortere? Myndighetene har for eksempel lovet at det skal bli krav om obligatorisk brikke i flere år, men hvor blir det av den?
Vi må skaffe oss politikere som er i stand til å fatte beslutninger – og stå for dem, selv om det stormer! Marit Arnstad tegner bra i så måte. Spørsmålet er om hun får gjennomslag hos de som har den reelle makta – økonomene i finansdepartementet. Saken om obligatorisk brikke har ridd oss som en mare. Vi har håp om at den er på plass om et år hvis vi er heldige. Det er håpløst forsinket, og nok et eksempel på at byråkratiet i Norge er alt for omfattende og stort. Hilsen Geir
8. Sammen er vi sterke! Hvordan skal NLF rekruttere nye medlemmer?
Ved å fortelle om vår unike posisjon som den allerede største næringsorganiasjonen for landtransport i Norge. Ved å fortelle om vårt etablerte nettverk nasjonalt og internasjonalt. Ved å få bedrifter til å forstå at hvis de vil ha resultater – ja, så må de være med å dra lasset. Det nytter ikke å sitte rundt kafébordene å klage – vi må samle oss i en organisasjon. Det er kjøttvekta som teller – og NLF må bli større for å få større gjennomslag og vi må samarbeide mer med andre organisasjoner. Det er både "svenskesaken" og akselløftsaken gode eksempler på. Hilsen Geir
9. Hvor går grensen for hva NLF skal akseptere av bompengefinansiering til nye veier?
Grensen er overskredet allerede – noe vi har sagt fra om til både Stortinget og regjering. NLF er prinsipielle motstandere av bompenger, men har akseptert det så lenge det er eneste alternativ for å få bygd veien og så lenge andelen bompenger har vært under 50 %. I 2013 stiger andelen til over 60 %, og da støtter ikke NLF dette lenger. Norge går med en milliard i overskudd hver dag – og da trenger vi ikke de usle millionene i bompenger i tillegg. Hilsen Geir
10. Hva kan NLF tilby unge og nyetablerte lastebileiere?
Fellesskap med andre i samme næring. Erfaring og kompetanse. Rådgivning – både praktisk, økonomisk og ikke minst juridisk. Medlemsavtaler som gir deg gode tilbud på varer og tjenester du har behov for. Gunstig finansiering. Og, det aller viktigste, en organisasjon som arbeider for deg og dine interesser. Kontinuerlig. Det er det igne andre som gjør. Kun NLF. Hilsen Geir
11. Er det noen nye medlemsavtaler på gang?
Vi signerte før jul to nye og viktige avtaler for våre medlemmer – som begynte å gjelde nå fra 1. januar. De to avtalene er med Riis Bilglass og Würth Norge. Avtalene sikrer medlemmene våre gunstige betingelser på alt av bilglass og alt av verktøy og utstyr vi måtte ha bruk for! Vi vurderer fortløpende hvilke nye leverandører vi skal inngå avtale med. Hilsen Geir
12. Regner med at andre tar seg av vei, kabotasje og andre elementære spørsmål. Jeg har litt andre spørsmål.
Vi er en bedrift som har 11 biler i fast kjøring for en transportør og har vært medlem av NLF i over 40 år. Vi opplever i dag at telefonoperatøren som NLF har i dag, Telenor, har alt for dårlig dekning over det ganske land. I tillegg er avtalen som NLF har ALT for dårlig med tanke på antall medlemmer dere har. Vi opplever at det blir MYE billigere å stå utenfor enn å gå via NLF. Dette gjelder ikke bare telefoni. Vi opplever å få bedre avtaler på diesel og forsikring i tillegg. Dette er et tankekors som vi har tatt opp gjentatte ganger, men blir bare avfeid med at sånn er det. Jeg personlig tror at hvis dette hadde vært lukurativt hadde NLF hatt mange flere medlemmer. Med over 300 000 godsregistrerte biler med nyttelast over 5 tonn har NLF 15 000 av disse. Makt ligger i størrelse og medlemmer.
De avtalene NLF har inngått på de områdene du nevner er alle minimumsavtaler. Du må selv forhandle videre med leverandøren for å sikre deg en avtale som er tilpasset ditt uttak av varer og tjenester. Det er også slik at konkurransen er knallhard både på diesel og telefoni og det vil alltid finnes leverandører som i enkelte deler av lander underbyr de vi har avtaler med. Men jeg vil protestere på et par av de forhold du tar opp. Det finnes ingen teleleverandør som har bedre dekning enn Telenor. Det er ikke billigere i det lange løp å stå utenfor NLF enn innenfor NLF. Det hjelper ikke med billig telefon hvis det ikke finnes noe marked for norske transportører. NLF er den eneste organisasjonen som konsekvent arbeider for din sak. Ingen andre gjør det. Vi trenger medlemmer og bedre økonomi hvis vi skal få gjennomslag for NLFs saker. Da nytter det ikke å være «gratispassasjer» på utsiden. Så jeg er glad for at din bedrift har vært medlem i 40 år – jeg håper dere er med oss de neste 40 også. Det er mye som kan bli bedre i NLF og det vi tilbyr – og vi arbeider hver dag for å bli bedre. Men la det aldri være noe alternativ å stå utenfor. Det hjelper verken ditt firma eller næringen som sådan! Hilsen Geir

13. Hvorfor har Norges Lastebileier-Forbund et opplegg med å hjelpe sjåfører etter ulykker? Fikser ikke helsevesenet dette?
Helsevesenet har dessverre ikke et godt nok tilbud til lastebilsjåfører som kommer unna en ulykke "uten fysiske skader", som det heter på radioen. Helsevesenet er, kanskje naturlig nok, mest opptatt av de som er skadet og pårørende til de som er omkommet. Lastebilsjåføren kan imidlertid også ha fått uopprettelige skader – og disse må tas tak i med en gang. Derfor har NLF et tilbud som heter Kollegahjelpen, der våre medlemmer stiller opp for å hjelpe sine kolleger som har vært så uheldige å bli involvert i en ulykke – eller blitt brukt som selvmordsvåpen, noe som dessverre skjer alt for ofte. Hilsen Geir

14. Hvorfor er det så dyrt å være medlem i NLF?
Jeg protesterer mot premisset. Det er ikke dyrt å være medlem i NLF. Et medlemsskap koster mellom 6 000 og 22 600 eks. mva, alt etter hvor mange biler du har. For det får du et omfattende tilbud av tjenester og, ikke minst, den eneste organisasjonen i landet som konsekvent arbeider for dine interesser som lastebileier. Det er det ingen andre som gjør! Hilsen Geir