Det er knyttet store forventinger til nye Nasjonal Transportplan (NTP) for 2014–2023, ikke minst med hva den vil innebære av planer for nye døgnhvileplasser. I forslaget som ble lagt frem i mars 2012 var det kun planlagt bygging 11 nye plasser over en periode på 10 år, en prioritering NLF var svært skuffet over.

I etterkant av at regjeringen legger frem ny NTP den 12. april, skal NLF, Norsk Transportarbeiderforbund, NHO Transport, YTF, NNN, LUKS, NHO LT og Virke, på møte i Vegdirektoratet. Der skal direktoratet presentere en nasjonal plan for døgnhvileplasser, i tilknytning til hva som legges frem i NTP. Det blir lagt frem et revidert kart, som viser hvor de planlagte døgnhvileplassene bør lokaliseres og det skal orienteres om underlaget for planene i NTP.

– Det store spørsmålet er om det blir noen en endring fra den foreløpige NTP som ble lagt frem i 2012, og om det følger penger med planene, sier Terje Grytbakk, spesialrådgiver næringspolitikk.
– Det har kommet signaler om at Vegdirektoratet mener det trengs 80 døgnhvileplasser totalt langs riksveinettet, det vil si 65 stykker i tillegg til de vi har i dag. Om dette stemmer, og hvor mange av disse 65 plassene som blir med i ny NTP får vi se om en uke, avslutter Grytbakk.