Det er Bergensavisen  (BA) som skriver om Padøy og hans sjåførkollegaen, Atle Skogrand, som havnet i endeløs kø på grensen til Ukraina og til slutt måtte dumpe hjelpesendingen. 

Willy Padøy er til vanlig daglig leder i Padøy Transport og er også NLF medlem. 

– Skandale 

– Dette er en skam og skandale. Blokaden forsinker sendingene våre med mange uker, sier leder for hjelpeorganisasjonen Fritt Ukraina, Peter Frølich, til BA. 

Grunnen til køene er at polske bønder blokkerer flere grenseoverganger i protest mot det de mener er urettferdig konkurranse. 
 
Padøy forteller at de i helgen skulle levere den 24. hjelpesendingen, men at det ble bom stopp kun to mil fra grensen. 

Han forteller til BA at det var hundrevis av vogntog som ventet på å få kjøre over grensen mellom Polen og Ukraina. Det skal også ha vært sjåfører som har brukt 39 dager på en tur ut og inn av Ukraina.  

ENDELØS KØ: Hundrevis av lastebiler står i kø for å komme inn til Ukraina. Foto: Privat ENDELØS KØ: Hundrevis av lastebiler står i kø for å komme inn til Ukraina. Foto: Privat

Kom seg aldri til Lviv

Dette var hans tredje kjøretur med hjelpelast til Ukraina. Vogntoget var fylt til randen med 3500 par Alfa-militærstøvler, hjertestartere og medisinsk utstyr fra Mongstad, og et stort strømaggregat fra Mo i Rana. 

– Planen var egentlig å kjøre utstyret til Lviv, og vi var bare 80 kilometer unna målet. På grunn av blokaden og lite løsningsorienterte polske tollere, måtte vi losse varene på et lager tett på grensen, forteller Padøy til BA.  

Nå håper de på bedring, slik at det gode arbeidet kan fortsette.  

HIT, MEN IKKE LENGER: Hjelpesendingen måtte losses av på dette lageret like ved grensen til Ukraina. Foto: Privat.  HIT, MEN IKKE LENGER: Hjelpesendingen måtte losses av på dette lageret like ved grensen til Ukraina. Foto: Privat.